Det här är jag.

Okej, vart ska man börja? För det första kan jag nämna att jag kommer från och är uppvuxen i Kristinehamn som ligger i Värmland. Där har jag gått igenom allt man bör och lite till under barn- och tonåren. Som att gå i skolan, spela innebandy och fotboll, träffa vänner, byta vänner och pojkvänner, börja dricka alkohol, åka moppe, hänga på stans tre uteställen, ta studenten, bli hjärtekrossad, ta körkort med mera, med mera. Men, så långt tillbaka tror jag inte vi ska gå, utan jag nöjer mig med att gå tillbaka cirka tre år i tiden. Nämare bestämt till slutet av Augusti år 2009, då jag tog mitt lilla pick och pack och flyttade ner till en mini-etta på 22 kvm i norra Göteborg. Anledningen var att jag lite plötsligt kommit in på den utbildning jag sökt och så gärna ville gå. Och tänk vad fort tiden kan gå. Nu efter tre år och två flyttar senare, sitter jag här i en något större etta, mitt i mellan Slottskogen och Haga, med en fil.kand i Idrottsvetenskap. Om jag skulle börja rabbla upp vad jag gjort och lärt mig under dessa tre år skulle det här inlägget bli megalångt, så jag räddar er från det, men kanske kommer göra tillbakablickar vid något senare tillfälle. Vad jag vill nämna däremot, är att mitt beslut att flytta ner hit och plugga det jag har gjort är det vettigaste beslut jag tagit hittills i mitt 23-åriga liv.
Anyway... Förra vintern började jag jobba på gymkedjan Fitness24seven, där jag även jobbar kvar idag, som receptionist och gruppträningsinstruktör. Jag är utbildad i ett av LesMills-koncepten, Bodycombat och har även hållt i löpklasser under sommaren. I våras ägnades 7,5 poäng på programmet åt praktik. Under de här fem veckorna hann jag med att praktisera på två ställen, varav ett av dem är min nuvarande arbetsplats. Efter praktiken blev jag timanställd som nu i höst övergick i en projektanställning på 50 % fram till årsskiftet. Hälsoenheten består i nuläget av Carolina som jobbar 80 %, mig på 50 % och Lena som är FaR-samordnare och ansvarig för lite allt möjligt. Den här lilla trion arbetar med åtta vårdcentraler runt om i Västa Götaland samt Alingsås lasarett. Det är alltså ett hyfsat stort område för så lite arbetskraft. Så, vad gör vi då? I huvudsak arbatar vi med personer som fått ett utskrivet Fysisk aktivitet på Recpt (FaR). Jag kan berätta mer om vad det innebär senare men vår uppgift är att hjälpa människor att hitta sin egen väg att bli mer fysiskt aktiva och vara ett stöd till dem under den processen. Vi jobbar främst med individer men även med grupper och ibland håller vi i föreläsningar. Utöver arbetet läser jag även två kurser på GU, kognitionsvetenskap och personligt entreprenörskap.
Så nu vet ni någorlunda vad jag sysslar med om dagarna, men självklart jobbar och pluggar jag inte jämt. Förra veckan hämtade jag hem min underbara kattunge, Lilly. Så den här veckan har jag ägnat mestadelen av tiden åt att gosa och leka med henne. Jag har aldrig haft katt tidigare och inte andra husdjur heller för den delen under min barndom (förutom en hamster i någon månad), men efter att min syster frågade om jag ville ta en kattunge från deras två kattmammor har jag längtat så otroligt mycket efter att få hem henne. Jag hade aldrig trott att en katt skulle kunna göra en så lycklig! Annars brukar jag ägna min fritid åt att träna, mestadels pass på gymmet, men även promenader och löpning ibland. När jag inte tränar umgås jag med mina fina vänner och då och då hälsar jag på min familj eller så kommer dem hit.
 
Om man skulle göra som i en vetenskaplig artikel med fem nyckelord skulle jag beskriva mig och mitt liv med dessa ord:
Emotionell, hjälpande, glad, träning, prestationsinriktad
 
Nu tror jag att jag beskrivit mig själv ganska tydligt så det får räcka. Idag är jag ledig från jobbet så istället ska jag läsa ett kapitel om kogntionsvetenskap och sedan gå och träna på gymmet. Ikväll har jag planerat tjejmys med Johanna och Helena och X-faktor!
 
Ha en strålande (i solens frånvaro) dag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Life begins at the end of your comfort zone

RSS 2.0